خوب٬ بد٬ جلف دوران ظهور کمدی سالم/نگاهی به اولین تجربه کارگردانی نویسنده شبهای برره
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۶۹۲۴
خبرگزاری میزان- فیلم سینمایی خوب٬ بد٬ جلف به کارگردانی پیمان قاسمخانی به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران این روزها آخرین تلاشهای خود در عرصه اکران را انجام داده و به احتمال فراوان به عنوان دومین فیلم شانزده میلیاردی تاریخ سینما به کار خود پایان خواهد داد. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی فرهنگی خبرگزاری میزان٬ فیلم سینمایی خوب٬ بد٬ جلف به کارگردانی پیمان قاسمخانی به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران این روزها آخرین تلاشهای خود در عرصه اکران را انجام داده و به احتمال فراوان به عنوان دومین فیلم شانزده میلیاردی تاریخ سینما به کار خود پایان خواهد داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم همزمان با گشت ۲ به کارگردانی سعید سهیلی در اکران نوروزی روی پرده بود و با توجه مدت زمان بیشتر در اکران نتوانست رکورد گشت ۲ را بشکند. خوب بد جلف با نامی مشابه به اثری وسترن به نام خوب بد زشت از همان ابتدا نامی نوستالژیک را برای مخاطبان تداعی میکرد.
حال باید دید که اولین تجربه پیمان قاسمخانی در عرصه کارگردانی چگونه توانسته به عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شناخته شود؟ فیلمی که به اذعان بسیاری از منتقدین از لحاظ ساختار و محتوا بسیار با کیفیتتر از گشت ۲ ساخته شده است.
تفاوت اصلی خوب بد جلف با گشت ۲ را باید در داشتن فیلمنامه دانست. این فیلم برخلاف گشت توانسته با ارائه فیلمنامهای منسجم داستان را از ابتدا برای مخاطب تعریف کرده و در انتها هرچند نه چندان قوی، اما بالاخره برای آن پایانی متصور باشد. پیمان قاسمخانی پیش از این توانایی خود در نوشتن آثار طنز را ثابت کرده و داشتن آثاری همچون طبقه حساس٬ مارمولک و سن پطرزبورگ در کارنامه سینمایی اش گواهی واضح بر این صحبت است. اما اینبار او با چالش کارگردانی مواجه شده و این اتفاق کمی به عنوان نویسنده برای قاسمخانی دغدغه برانگیز بوده است.
مبنی بر آثار طنز این فیلمنامه هم تعلیق هایش تاثیر برانگیز خاصی ندارد و البته وظیفهای هم برای ایجاد تنش در مخاطب بر دوش خود احساس نمیکند. فیلمنامه کاملاً بر مبنای اصول کمدی نوشته شده و از این اصول تعدی نمیکند.
سه بازیگر اصلی یعنی پژمان جمشیدی و سام درخشانی و حمید فرخ نژاد به خوبی با یکدیگر هم ریتم بوده و شرایط کنیم را با بهره گیری از شخصیت خود به وجود آورده اند. زوج درخشانی و جمشیدی قبلاً امتحان خود را پس داده و حالا نوبت به حضور فرخ نژاد بود. حمید فرخ نژاد پیش از در فیلم آتشکار طبقهای طنز آلود از خود ارائه داده بود، اما در این فیلم کمدی شخصیت محوری خارج از تیپ ارائه داده است. فرخ نژاد حاضر در خوب بد جلف بر خلاف گشت دو به دیالوگها وفادار بوده و در خدمت اثر حرکت میکند. این سه بازیگر با برداشت درست از بازی هم به نوعی توازن رسیده و به قوای بازی هم را به درستی تکمیل میکنند.
کارگردانی قاسمخانی به عنوان ترسی بزرگ برای نویسندهای مطرح همیشه جای سوال داشته و این فیلم امتحان خوبی برای قاسمخانی بود. وی که به گفته خودش هنوز با ایده آل فاصله زیادی دارد در این کارگردانی را کاملاً معطوف به فیلمنامه پیش برده و شاید نویسنده بودنش کمی فراموش کردن متن در برخی قسمتها را سخت کرده است. این فراموشی بدین معناست که شاید قاسمخانی میتوانست در برخی صحنهها بیشتر از تکنیکهای یک کارگردان استفاده کند.
قاسمخانی در کارگردانی این اثر کمی هنوز به تجربه بیشتر احتیاج داشته و به جز بازیهای خوب و فیلمنامه صحیح در کارگردانی مخاطب شگفت زده نمیشود، زیرا اثر هنوز تا اتفاقی هیجان انگیز فاصله زیادی دارد. از نقاط مثبت کارگردانی خوب بد جلف میتوان به انتهای درست و به جای بازیگران اشاره کرد. بازیگران اصلی فرعی که به خوبی با مخاطب رابطه برقرار میکنند. اتفاق دیگر در این بخش یعنی کارگردانی تسلط بر بازی بازیگران است. برخلاف اکثر آثار طنز ایرانی که به شیرین زبانی بازیگر ختم میشود در این فیلم بازیگران به شخصیتهای فیلمنامه وفادار بوده و بداهههای خود را در همان جهت پیش میبرند.
کمدی خوب بد جلف در پایان راه بوده، اما پیمان قاسمخانی به عنوان کارگردانی تازه کار در ابتدای جاده کارگردانی سینما ایستاده و باید دید میتواند در این مسیر که شروعش را موفقیت آمیز رقم زده به موفقیت هایش بیشتری برسد و یا اینکه وی نیز در عرصه کمدی مثل بیشتر کارگردانان به عنصر تکرار میرسد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رفح کجاست و اسرائیل در آن جا چه کار می کند؟ | نگاهی به آخرین وضعیت غزه
همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی نه فقط در طول جنگ غزه به افکارعمومی جهانی دهن کجی کرده است، بلکه حتی نزدیک ترین متحدان خود در پایتختهای اروپایی را برای چند ماه به سراغ نخودسیاهی به نام آتش بس فرستاد و وقتی پس از سه ماه رایزنی فشرده طرفهای مختلفی غربی و عربی با گروه مقاومت فلسطینی حماس، این گروه اعلام کرد که به صورت مشروط با آتش بس همراهی خواهد کرد، اما رژیم صهیونیستی از شروع تهاجم زمینی به بخشهایی از شهر رفح خبر داد. شهر رفح آخرین پناهگاه حدود نیمی از جمعیت آواره فلسطینی در نوار غزه است که پس از جنگ و اشغال شمال غزه برای در امان ماندن از بمباران خود را به جنوب رساندند، اما اکنون شهر مرزی رفح در حال تبدیل شدن به جهنم تمام عیار است. حتی بسیاری هشدار دادهاند که جنگ زمینی در رفح یک فاجعه انسانی تمام عیار را در این منطقه رقم خواهد زد، اما به نظر میرسد که گوش اشغالگران صهیونیستی به مانند گذشته چندان به هشدارها بدهکار نیست!
رفح کجاست؟رفح شهری در جنوب غزه در مرز مصر است. زمانی که رژیم اسرائیل در سال ۱۹۸۲ از شبه جزیره سینا( بخشی از مصر امروز) خارج شد، رفح به دو بخش رفح غزه و رفح در مصر تقسیم شد.
۲۸۰ هزار نفر: جمعیت رفح قبل از آغاز جنگ غزه در ۸ ماه پیش
۱میلیون ۴۰۰ هزار نفر: جمعیت فعلی رفح بدلیل هجوم آوارگان جنگ از دیگر مناطق غزه
۶۴ کیلومتر مربع: مساحت رفح
سازههای چوبی و چادری: وضعیت اسکان فعلی ۹۰ درصد جمعیت رفح
وضعیت میدانیطی ۴ ماه گذشته رفح شاهد بمبارانهای هوایی متعددی بوده است، اما به تازگی و از روز گذشته برخی پیشرویهای زمینی توسط اشغالگران صهیونیستی در این شهر صورت گرفته است.
صبح دوشنبه: اعلام رسمی مصر مبنی بر پیشرفت در مذاکرات آتش بس
ظهر دوشنبه: ادامه مذاکرات و تائید همراهی ضمنی حماس با آتش بس
عصردوشنبه: اعلام بمباران هوایی ۵۰ هدف در شهر رفح توسط رژیم صهیونیستی
شامگاه دوشنبه: برگزاری تظاهرات در تل آیویو و درخواست معترضان از نتانیاهو برای پذیرش آتش بس
صبح سه شنبه: تائید اشغال گذرگاه رفح توسط ارتش رژیم صهیونیستی
ظهر سه شنبه: تائید شهادت حداقل ۲۵ نفر در رفح در جریان بمباران و تهاجم روزهای دوشنبه و سه شنبه
بیشتر بخوانید:اسرائیل دقیقا با کدام توافق پیشنهادی مخالفت می کند؟
آتشسوزی وسیع در منطقه رفح بعد از حملات رژیم صهیونیستی هشدارهابسیاری حتی در غرب نسبت به عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در رفح هشدار دادهاند.
غیرقابل تحمل: توصیف آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تهاجم اسرائیل به رفح
رنج و مرگ بیشتر غیرنظامیان: هشدار سخنگوی آنروا درباره عملیات زمینی در رفح
جنگ و قحطی بیشتر: هشدار «جوزپ بورل»، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره علمیات در رفح و درخواست توقف علمیات
عملیات فاجعه بار: توصیف «دیوید لامی»، وزیر خارجه در سایه حزب کارگر انگلیس از عملیات اسرائیل
جنایت جنگی: توصیف وزارت خارجه فرانسه از جابه جایی اجباری آوارگان در رفح همزمان با جنگ زمینی
توجیه اسرائیل از عملیات در رفحبا توجه به فشارهای جهانی متعددی که علیه تهاجم زمینی اسرائیل در رفح وجود دارد، مقامات و رسانههای این رژیم به توجیه تراشی برای اقدام خود پرداختهاند.
عملیات هدفمند: ادعای ارتش اسرائیل درباره عملیات در رفح در فاصله زمانی شامگاه دوشنبه و بامداد سهشنبه
انهدام «چهار گردان آخر» حماس: بهانه ارتش اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح
عملیات با دامنه محدود: ادعای سرهنگ دوم «نداو شوشانی»، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل
چاره ای نداریم: نقل قول «یوآو گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل به «لوید آستین»، همتای آمریکایی خود درباره جنگ زمینی در رفح
عملیات پیچیده زیر آتش: توصیف «دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش اسرائیل درباره عملیات زمینی
کد خبر 850162 برچسبها حماس مصر اسرائیل خبر ویژه اتحادیه اروپا رژيم صهيونيستى